Girişimciler Neden İstanbul’u Seçiyor?

Türkiye’de e-ticaretin temelleri 1990’lı yılların sonunda atılmaya başlandı; ancak yaklaşık 15 yıllık bir geçmişi olsa da Türk e-ticaret sektörü son birkaç yıldır ivme kazanmış bir şekilde ilerliyor. Özellikle 2008 yılından sonra özel alışveriş kulüplerinin sektöre dahil olmasıyla beraber Türkiye pazarındaki hareketlilik de artmaya başladı.

Son dönemlerde de internetten alışverişin hem tüketici hem de mağaza sahiplerine belli avantajlar sağlaması, popülerliğinin artmasına yardımcı oldu demek mümkün. Uygun fiyat ve daha çok ürüne ulaşabilme fırsatının yanı sıra mağaza sahipleri de fiziki mağazalarında ulaşabileceklerinden daha büyük kitlelere erişebilme düşüncesiyle online satışlara yönelerek kendi girişimlerini kuruyorlar.
Son dönemlerde girişimcilerin sayısının artması ve üniversitelerde girişimcilikle ilgili bölümlerin açılması da e-ticaret sektörünün hareketlendiğini gösteren bir diğer gelişme.
2012 yılında birçok girişim hayata geçirildi. Anadolu’daki yöresel lezzetleri Türkiye’yle buluşturan girişimlerin yanı sıra özellikle son dönemler de adından sıkça söz ettiğimiz İzmir‘den de birçok e-ticaret şirketi sektördeki yerini alarak internet üzerinden kullanıcılara hizmet vermeye başladı. Bunların yanı sıra Anadolu’da yapılan e-ticaret etkinlikleri de Anadolu’daki girişimcileri pazara dahil etmek için güzel çalışmalar olarak değerlendirilebilir.
Sektörde yer alan şirketler Türkiye’nin dört bir yanına dağılmış olsa da girişimcilerin göz bebeği diyebileceğimiz bir yer var ki orası da İstanbul. Birçok girişim merkez olarak İstanbul’u seçiyor. Peki bu şehri özel kılan ve girişimcileri buraya toplayan en büyük etkenler ne?
İstanbul’u girişimlerin başkenti yapan en büyük etken yatırım şirketlerinin ve melek yatırımcıların çoğunlukla İstanbul’da olması diyebiliriz. Dışarıdan bakıldığında oldukça kolaymış gibi görünse de sayıları hızla artan e-ticaret şirketleri arasındaki rekabet de aynı doğru orantıda artıyor ve bu firmalar arasından sıyrılıp öne çıkabilmek için maddi güç ve network oldukça büyük bir önem taşıyor.
Pazarlama ve reklamın yanı sıra, ürün tedariği ve lojistik bir e-ticaret şirketinin en önemli unsurları ve bunların üzerine yeterince düşülmediği ve bütçe ayrılmadığı zaman işini internete taşıyan girişimciler işlerini sürdürmekte zorluklarla karşılaşıyor. Girişimcilerin işlerini daha iyi bir seviyeye getirebilmek için de eğer bir birikimleri yoksa yatırım almaları gerekebiliyor. Yatırımcıların devreye girdiği nokta da burası oluyor. Çoğunlukla networkleri ile öne çıkan melek yatırımcıların ve diğer yatırım firmalarının İstanbul’da yer alıyor olması girişimcilerin işlerini İstanbul’da kurmasına neden oluyor.
Bunun yanında internet bağlantı hızının İstanbul’da yüksek olması bu bölgedeki kullanıcıların internet üzerinden daha fazla alışveriş yapmasını sağlayan bir diğer faktör. Bir şehirde internete erişimi olan nüfusun fazla olması o e-ticaret firmasının satışlarını artırmasında etkili olabilir; çünkü şirketin ürünlerini tuttuğu deponun, siparişi veren kullanıcıyla aynı şehirde olması kargo süresini düşürerek kullanıcıların bu siteyi tercih etmesine olanak sağlayabilir. Bunun yanında internet kullanımı ne kadar yüksekse, online alışveriş yapma potansiyeli de bir o kadar yüksek olarak düşünülebilir.
Teknolojinin merkezi diyebileceğimiz İstanbul, e-ticaret sektörü için de oldukça önemli bir yere sahip. Bilişim ve Ar-Ge firmalarının merkezlerinin bu şehirde olması büyük teknoloji şirketlerini bu bölgeye çekiyor. Teknolojinin burada yer alması da e-ticaret şirketlerinin ihtiyaç duyduğu teknolojik çözümleri rahatlıkla sağlayabiliyor.
Kargo ve teslimat ağı da İstanbul’u girişimlerin başkenti yapmak için yeterli sayılabilir. İstanbul sınırları içinde ekstra bir ücret ödendiği takdirde bazı online mağazalar aynı gün içinde teslimat hizmeti sağlayabiliyor. Bunun yanında kargo firmalarının geniş ağları ürünlerin dağıtımını da oldukça kolaylaştırabiliyor. Kargo şubelerinin fazla olması, gün içinde ürünlerin kargoya verilmesine imkan sağlıyor. Tabii ki son dönemlerde teslimat ağlarının genişlemesi ve kargo sektöründe de rekabetin artmasıyla beraber Türkiye’nin her yerine 1-5 gün arasında dağıtım yapılabiliyor.

İnternetten alışveriş yapan kesime bakıldığında da birinci sırayı yine İstanbul alıyor. Şehirlere göre bakıldığında şirketler, siparişlerin çoğunlukla İstanbul’dan yapıldığını belirtiyor. Bunda tabii ki kalabalık nüfusun etkisi büyük. Her ne kadar internetten alışverişle her şehre ürün gönderimi yapmak mümkün olsa da, bir bölgedeki satışların daha fazla olması şirketlerin, depolarını bu bölgelere kurmalarına neden olabilir. Böylelikle hızlı bir şekilde ürün teslimi yapmak mümkün hale gelecek ve müşteri memnuniyeti artacak.
Son olarak, İstanbul yeni bir işe atılmak isteyen girişimcilerin, kendilerine çalışma arkadaşları bulabilecekleri bir yer olarak da öne çıkıyor. Yeni bir ekip kurarak kendi girişimini kurmak isteyenler, İstanbul’da sıkça düzenlenen etkinlikler sayesinde yeni girişimcilerle tanışıp, networklerini genişletme şansını rahatlıkla bulma şansına sahipler.