9 Ağustos 2017 Çarşamba

B2B Nedir ve Neden Önemli?

Tamer ASHRAF
E-ticaret denince genellikle akla ilk olarak B2C ya da C2C şirketleri geliyor. Şirketler kullanıcıların alışveriş alışkanlıklarının değişmesiyle beraber e-ticarete ve mobil ticarete yönelmeye başladı. 2012’de B2C harcamalarının dünya genelinde 1 trilyon dolara ulaşmış olması sektörün geldiği noktayı zaten gözler önüne seriyor.

Yalnız henüz popülerleşmemiş bir alan varsa o da B2B sektörü diyebiliriz. Bilmeyenler için kısaca anlatmak gerekirse B2B, şirketler arası ticaret anlamına geliyor. Yani üretici bir firma ürünlerini internet üzerinden toptancılara mal sattığında ve/ya toptancılar perakendecilere internet üzerinden satış gerçekleştirdiklerinde bunun adı B2B oluyor.
Henüz şirketlerin ve üreticilerin çoğu tüketici odaklı düşündükleri için bu alanı biraz göz ardı etmiş durumdalar; ancak B2B’de şirketler arası alım satım olduğu için bu pazardaki işlem ve rakamlar daha büyük. B2B için en büyük örnek Ocak ayında 25 farklı şirkete bölünen Alibaba diyebiliriz. Alibaba Group‘un B2B pazarında hizmet veren Alibaba.com, 1688.com ve AliExpress.com adında üç farklı şirketi bulunuyor.
Bunun yanında B2B’den biraz daha bahsedecek olursak, 2007’de ABD’deki B2B hacmi 127 milyar dolarken 2010’da bu rakam 165,4 milyar dolar seviyelerine gelerek %30’luk bir artış gösterdi. Bu hacmin 2013’te ise 559 milyar dolara ulaşması bekleniyor. 2013’te ABD’deki B2C hacminin ise 252 milyar dolar yani B2B harcamalarının yarısından bile az bir rakama ulaşacağı söyleniyor.

B2B’nin bu kadar büyük bir pazar sahibi olmasındaki en büyük etken yukarıda da bahsettiğim gibi şirketler, toptancılar ve perakendeciler arasında ürün alım satımı gerçekleştiği için işlem hacimleri ve ödenen meblağlar oldukça yüksek oluyor.
B2B neden önemli?
İnternet ve e-ticaretin son dönemlerdeki yükselişi, kullanıcıların ve şirketlerin online alışverişe yönelmesi, teknolojik gelişmeler gibi birçok farklı etken klasik ticaret anlayışının da değişmesinde önemli bir rol oynuyor. B2B, internet üzerinden çok geniş kitlelere ulaşabilme ve farklı ürün seçeneklerine ulaşabilme gibi birçok avantajı da beraberinde getiriyor.

Hızla büyüyen e-ticaret ekosisteminde öne çıkmak isteyen şirketler, köşe başları henüz tutulmamış pazar ve dikeylerde öncü olarak öne çıkabilirler. Rekabetin çok büyük ve zorlu olduğu bu ekosistemde belli bir alanda öncü olmak kritik bir öneme sahip. Hal böyle olunca da elini hızlı tutanların şansı daha yüksek olabiliyor.
B2B sitesiyle beraber daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşabiliyorsunuz. İnternet üzerinden küçük çaplı şirketlere de ulaşma fırsatı yakalayabilceğiniz gibi daha büyük markalarla da iletişime geçip ürünlerinizi satma imkanı bulabilirsiniz. İnternet, perakendeci ve toptancılar için daha uygun fiyatlı ürünler bulmak için de bir kaynak ve B2B’ye yönelen şirketler, bu kanalı etkin bir şekilde kullanırlarsa müşteri profillerini büyütebilirler.
Dikey alanlarda da B2B’ye yönelerek yeni iş modelleri ve yeni pazarlar yaratılabileceği için şirketler arası ticaret platformu oluşturmanın önemi daha da artıyor. Çoğunluğun B2C ve C2C’ye yoğunlaştığı bir çevrede, bu alanlarda boy göstermek hem fark yaratacak hem de gölgede kalan yeni sektörlere yeni kapılar açacaktır. Bunun dışında eğer offlineda hali hazırda oturttuğunuz bir sisteminiz varsa bunu online ortama entegre ederek gelirlerinizi de artırma fırsatı bulabilirsiniz.
İlgili haber: Eticarette Tedariği Son Bulan Ürünler için SEO Rehberi
B2B modelini etkin kullanmak için neler yapılmalı?
Kullanıcılar için internet üzerinden bu işi yapmanın en önemli özelliklerinden biri kendi başlarına sistem üzerinden ihtiyaçları olan tüm bilgilere ulaşabilmeleri. Eğer müşteri aradığı bilgileri bulamaz ve bu bilgilere ulaşmak için ekstra birkaç işlem yapması gerekirse sitenizi terk etmeyi seçebilir. Bu gibi durumları önlemek için bazı noktaların üzerinde durmakta fayda var.
Bunun için en başta ürünlerin güncel bir şekilde sistemle entegre tutulması oldukça önem taşıyor. Siteye giren biri stoklarda hangi ürünlerin bulunduğunu görüp, bu ürünlerin bilgilerine ulaşabilmeli. Bunun yanı sıra işin muhasebe kısmı da oldukça önem taşıyor. Genellikle çek, senet gibi işlemlerle iş yapılan Türkiye’de kullanıcılara internet üzerinden de ödeme yapabilmelerini sağlayacak ödeme sistemlerini sisteminize uyumlu hale getirmek işlem adetinizi artırabilir. Bunun yanında mikro kredilerle ödeme sistemleri de sunmak ödemelerinizi aracı bir kuruluş ile garanti almanızı da sağlar.
Lojistik sisteminizin de B2B platformunuza uyumlu olması kullanıcı için oldukça önemli. Ürünün sevkıyat adımlarının tek tek kullanıcıya yansıtılması güven duygusu oluşturur ve iki taraf için de iş takibini kolaylaştırır.
Bunlara ek olarak sisteminizi tanıtmak için bir pazarlama bütçesi ayırmak da oldukça önemli. Belli bir müşteri profiline sahip olsanız bile, yeni kitlelere ulaşmak ve internet ekosisteminde markanızın bilinirliğini artırmak için reklam ile pazarlama için vakit ve bütçe ayırmanız gerekiyor. E-posta pazarlama, Google Adwords ya da Facebook reklamlarıyla hedefli kitlelere ulaşabilir ya da eğer yeterli bütçeniz varsa outdoor reklamlara yönelerek markanızın bilinirliğini artırabilirsiniz.

Kullanıcılara yaptıkları alışverişlerin raporlarını, ürün ve teslimat bilgilerini sunmak, alternatif ödeme sistemleri sağlamak ve devamlı olarak sisteminizi geliştirerek kullanıcılara daha fazla bilgi ve yenilik sunmak markanızın değerini artırır.

B2B E-ticarette Dönüşüm Oranlarını Artırmak İçin 6 İpucu;

B2C e-ticaret hacmi her yıl giderek artmasıyla dikkat çekse de yapılan satış hacminin daha büyük olması nedeniyle B2B e-ticaret de oldukça önemli sektörlerden biri haline geldi.
Özellikle küçük ve orta ölçekli B2B şirketleri farklı stratejilerle marka bilinirliklerini artırmak için son 1-2 yılda bir atağa geçmiş durumdalar ve bunun için farklı pazarlama stratejileriyle yollarına devam ediyorlar.
B2B e-ticaret satışlarını ve marka bilinirliğini artırmak için şirketlerin bazı adımlar atmaları ve yeni stratejiler belirlemeleri gerekebiliyor. B2C şirketleri dijital dünyanın gereksinimlerini kavrama ve e-ticaretin içinde yer alan ticaret kavramını bu dijital dünyayla entegre etme konusunda oldukça başarılı oldukları için küresel çapta oldukça başarılı oldular ve aynı başarıyı yakalamak isteyen B2B şirketlerinin de bu gelişmelere ayak uydurmaları gerekiyor.

İnternet site performansını artırın
Klasik bir e-ticaret sitesi şablonu oluşturup, satışların gelmesini beklemek çok da akıllı bir davranış olmayacaktır. Eğer sitenin performansı düşükse bu performansın artırılması gerekiyor. Site içindeki ürünlerin görselleri, içerikleri düzgün ve kaliteli bir şekilde hazırlanmalı.
Ürün kategorileri içindeki navigasyonun düzenli olması, kullanıcıların rahat bir şekilde aradıkları ürünlerini bulmalarını sağlayacaktır. En iyi kategori düzenini oluşturmak için belli aralıklarla A/B testleri yaparak, site üzerinde kategorilerin sırasını güncelleyerek, farklı ürün çeşitlerini öne çıkartabilirsiniz.
Sezonlara özel ürünleri, belli periyotlarla ana sayfa üzerinde göstererek, kullanıcıların ilgisini çekebilirsiniz.
Site performansını artırmak ve site üzerinde gerekli düzenlemeleri yapması için daha önce e-ticaret konusunda tecrübesi olan biri ile çalışabilirsiniz. E-ticaret konusunda bilgi sahibi olan bir kişinin yanı sıra şirketinizin büyüklüğüne göre yazılımcıları işe almayı da düşünebilirsiniz. Küçük ölçekli şirketler bu işleri freelance olarak yaptırabilirler; ancak hacim büyüdükçe iş yükü de artacağı için şirket içinde yazılım konusuyla ilgilenecek birinin olması oldukça önemli.

Sosyal medya içerik yönetimi
Sosyal medyada artık bir ürün fotoğrafı paylaşalım, yarışma yapalım gibi basit stratejilerle yola çıkmak çok fazla etkili olmuyor. Özellikle Facebook’un devamlı olarak değişen algoritmaları nedeniyle Facebook üzerinde etkileşimi artırıp, belli bir kitleye ulaşmak oldukça zorlaşıyor.
Bu nedenle sosyal medya için belli bir strateji belirlemek gerekiyor. İçeriklerinizi farklı kategorilere ayırıp, farklı sosyal ağlar için farklı içerik tipleri hazırlamak ve viral olabilecek sosyal medya içerikleri hazırlamak B2B firmaları için oldukça önemli.
Sosyal medya ile sosyal yönlendirme trafiğinizi de artırabileceğiniz için sitenize farklı kaynaklardan trafik çekebilirsiniz ve arama motorları açısından da hazırladığınız sosyal medya içeriklerinin arama motorlarında yer alması nedeniyle iki şekilde de karlı olabilirsiniz.
Dijital pazarlama önem verin
Bir B2B firması olarak dijital pazarlamaya oldukça önem vermeniz gerekiyor. Siteniz üzerindeki ürünlerin online dünyada görünebilmesi ve reklamlar aracılığıyla farklı kitlelere ulaşması için online pazarlama tarafında da yatırımlar yapmanız gerekiyor.
Bunun için bir ajans ile çalışsanız bile dijital pazarlama çalışmalarının raporlarını incelemek ve analizlerini yapmak için kendi ekibinizden birinin de dijital pazarlamadan anlıyor olması size avantaj sağlayacaktır.
İçerik pazarlama ve SEO için çalışmalar yapın
Kaliteli içerik hazırlamak ve bu içerikleri hazırlarken SEO’ya uygun içerikler hazırlamak arama motorlarında sayfanızın kalitesini artıracaktır. İçerik pazarlamayla ilgili en önemli kriter, ürün ya da hizmetiniz hakkında en kaliteli bilgi kaynağı olmak diyebiliriz.
Google’ın değişen algoritması sonrasında sayfasında kopya içerikler bulunan şirketler oldukça zarar gördü. Bu nedenle ürün sayfalarında yer alan tüm içeriğinizi optimize ederek SEO kuralları dahilinde gözden geçirin.

Kategori ve ürün sayfalarında ürün hakkında soruları cevaplayan spesifik içerik hazırlamaya dikkat edin. Böylece ürünlerinizin içerik değeri de artacaktır.
SEO ve kaliteli içerikler hazırlamak için, bu işten anlayan biriyle anlaşmanız oldukça önemli. Her ne kadar dışarıdan bakıldığında içerik hazırlamak kolay bir işmiş gibi görünse de bu işin devamlı ve kaliteli bir şekilde yürütülmesi oldukça emek gerektiren bir iş.
İlgili araştırma: B2B Şirketleri İçerik Pazarlamasını Marka Bilinirliğini Artırmak İçin Kullanıyor
E-posta pazarlamasına yönelin
B2C şirketleri e-posta pazarlamasına oldukça ağırlık veriyor; ancak bu çalışmaların etkin bir şekilde yapılamamasından dolayı kullanıcıların spam maillerden şikayet ettiklerini biliyoruz.
B2B tarafında bu durum biraz daha farklı. Doğru bir stratejiyle yapılan e-posta pazarlamasıyla B2B şirketleri geri dönüşümlerini artırabilirler. E-posta pazarlama yaparken içerik pazarlamasında olduğu gibi kaliteli ve ürünler hakkında farklı verilerin ve bilgilerin yer aldığı bilgilendirici e-postalar hazırlamak müşterilerinizin ilgisini çekecektir.
E-posta pazarlamasında özellikle video kullanımı geri dönüşümleri gözle görülür bir şekilde artırıyor. Ürünlerinizle ilgili bilgilendirici video içerikler hazırlamak ve bunları e-posta ile müşterilerinize göndermek de bu pazarlama çalışmalarında geri dönüşlerin artmasını sağlayabilir.
Müşteri hizmet kalitenizi artırın
Kaliteli bir müşteri hizmeti sağlamak müşteri memnuniyetinizi artıracağı için markanızın itibarını da dolay olarak artıracaktır. Müşterileriniz size ulaşmak istediklerinde rahat bir şekilde iletişim kurabilmeliler.
Müşterilerin sorunlarını mümkün olan en kısa sürede çözebilmek için gerek çağrı merkezi ya da site içinde yer alan canlı destek (live chat) sistemlerinden yararlanabilirsiniz. Yapılan araştırmalara göre site içinde canlı destek kullanmak müşterilerin alışveriş deneyimlerini iyileştiriyor.
Müşterilerinizden gelen geri bildirimler doğrultusunda site performansınızı da artırabileceğiniz için, müşterilerinizin fikirlerini ve sorunları iyi bir şekilde analiz etmeniz oldukça önemli.