28 Şubat 2018 Çarşamba

Reklamcılık Bölümünden Mezun Olduk, Ne Yapacağız?

Dünya döndüğü ve modern teknolojilerin gelişimi devam ettiği sürece belirli mal veya hizmetin insanlara en doğru ve en yaratıcı şekilde yansıtılması gerekecektir. Bu süreçte kaptan kamarasında oturanlar daima reklamcılık bölümü mezunları olacak. Günümüzde üretim çıktılarının reklama olan ihtiyacı olmazsa olmazların arasında yer alıyor, bu ihtiyaçlara çözüm üreterek en iyi şekilde bu ürün yada hizmetleri piyasada sunmak reklamcılık bölümü mezunlarının temel işleri arasında.
Reklamcılık bölümünün temel amacı nedir?
Reklamcılık bölümünün temel amacı satılması istenen mal veya hizmet niteliğindeki bir ürünün belirlenmesi, detaylarının ortaya çıkartılması, kimlerin bu ürüne ihtiyacı olabileceği planlandıktan sonra en iyi reklam yöntemlerini kullanarak bu ögeyi insanlara sunmaktır. Reklamcılık oldukça geniş bir sektör olması nedeniyle, afiş, billboard, yol panoları, TV ve daha aklınıza gelebilecek birçok alan için ayrıca çalışma yapabilmektedirler.
Bu bölümden mezun olan her bir öğrenci reklamcılık sektörüne giriş yapma aşamasına gelmiş demektir, fakat genel olarak yorumlardan da yola çıkacak olursanız bu konuda ülkemizde verilen eğitimlerin çok fazla yerinde ve başarılı olmadığının altını çizmek gerekiyor. Yine de reklamcılık mezunu okuyup, çok iyi maaş ile çok iyi konumlarda görev alan sayısız Reklamcılık bölümü mezunu olduğunu unutmayın.
Reklamcılık bölümünde hangi dersler gösterilir?
Reklamcılık bölümü içerisinde iletişim ve medya ağırlıklı derslere program içerisinde yer verilmektedir. Reklamcılık lisans programı içerisinde görülen başlıca dersleri şu şekilde sıralayabiliriz; Reklam yönetimi ve stratejisi dersi, Tüketici Davranışı dersi, Reklam Yapımı dersi, Yaratıcı iletişim dersi, Sanat, Kültür ve Toplum dersi, Psikolojinin temel dersleri, Reklamcılığa giriş dersi, Akademik raporlama dersleri ve Pazarlamaya giriş dersleri. Bölüm içerisinde verilen bu derslere ek olarak seçmeli olarak alınması gereken zorunlu derslerin de olması gerektiğini unutmayalım.
Ülkemiz içerisinde eğitim veren üniversitelerin genel bir çoğunluğu Reklamcılık lisans eğitimi süresi boyunca yabancı dil eğitimini programlarına yerleştirmeyebiliyor. Fakat özellikle ileri zamanlarda ve iş hayatına atıldığında ekstradan yabancı dil bilmek kolay iş imkanı ve kalifiye eleman olma gibi özellikleri de yanında getirebiliyor. Reklamcılık bölümü içerisinde yer alan dersleri başarıyla tamamlayan öğrenciler üzerinde bölüm adı yazan diplomayı alır ve “Reklamcı” unvanının sahibi olur.
Reklamcılık bölümü için uygun muyum?

Reklamcılık bölümünden mezun olduktan sonra başarıyla iş hayatına da atılabilmeniz için en temel esas reklamcılığa karşı bir ilginizin olması ve bunun yanı sıra reklamcılığı kariyeriniz olarak görebilme isteğinizdir. Reklamcı olmak isteyen kişilerin hem normalin üzerinde bir genel yeteneğe sahip olması hem de genel kültür seviyesinin yüksek olması gerekir. Reklamcılık bir nevi pazarlamacılık olduğu için kişinin sosyoloji, psikoloji ve sanata karşı ilgisi olması gerekir.
Başarılı reklamlar meydana getirebilmek için ise gerçekten yaratıcı bir hayal gücü ve hayal gücü ile mizah anlayışını yaklaştırabileceği bir hayal dünyası sahibi olunmalıdır. Yeniliklere açık, girişimci, düşünceleri ile başkalarını etkileyebilme gibi özellikler de temel olarak bu alanda eğitim almak ve reklamcılığı icra etmek isteyenlerin sahip olması gereken özelliklerin arasında yer alır. Eğer bu özellikleri eksiksiz olarak sahip olduğunuzu ve sahip olduklarınızı da bu alan üzerinde geliştirebileceğinizi düşünüyorsanız reklamcılık sizin alanınız olabilir demektir.
Reklamcılık mezunu özel sektörde ne yapar?
Reklamcılık bölümü lisans mezunlarının ön lisans mezunlarına oranla özel sektör içerisinde herhangi bir alanda çalışması çok daha kolay ve iş olanakları bu bölümün mezunları için daha fazladır. Dünya döndüğü sürece mutlaka yeni bir ürün veya hizmetin insanlara reklamlar ile sunulması gerekecektir. Bu da özel sektör içerisinde veya kamu sektörü içerisinde reklamcılık mezunlarına düşen payın her daim olacağı anlamına gelir.
Reklamcılık firmaları ve ajansları: Yerli veya yabancı ülkemiz içerisinde yer alan veya ülkemiz dışında yer alan birçok ünlü reklam firması bulunmaktadır. Bu reklam firmaları içerisinde reklamcılık mezunları kendilerine iş bulabilmektedir.
Halkla ilişkiler: Gerekli temel eğitimi almış oldukları için Reklamcılık mezunları Halkla ilişkiler alanında da çalışma yapabilirler. Fakat, halkla ilişkiler ve reklamcılık bölümü ile reklamcılık lisans eğitiminin aynı şeyler olmadığını ve sıklıkla karıştırılabildiğini de belirtmekte fayda var.
Matbaalar: Matbaalar özellikle broşür ve reklam kampanyası için başvurulan ilk adımlardan birisidir. Birçok büyük matbaa içerisinde ayrıca reklamcılık mezununa yer vererek müşterilerine daha uygun ürünler sunmayı hedeflemektedir.
Herhangi bir ürün veya hizmet firması: Ülkemiz içerisinde yer alan büyük veya küçük birçok işletmenin reklama ihtiyacı olduğu bir gerçek. Fakat reklamcılık ajanslarına sürekli çıkartılan maliyetler yerine kendi içlerinde ayrıca reklamcılık birimi oluşturmak maliyeti düşürmek açısından çok daha uygun olabiliyor. Reklamcılık mezunları özellikle bu alanlar içerisinde kendilerine iş bulabilirler. Günümüzde en çok iş olanağının da bu alanda olduğunu belirtmek gerekiyor.
Medya kuruluşları: Yazılı veya sesli fark etmeksizin günümüzün devlerinden en küçüklerine kadar her türlü medya kuruluşunun içerisinde reklamcılık mezunlarına ayrılan daima bir yer mevcut. Medya kuruluşlarının özellikle tanıtım, planlama, reklam veya halkla ilişkiler gibi departmanlarında reklamcılık mezunlarının görev alabilmesi mümkündür.
Özel Kampanyacılık: Reklamcılık mezunları genellikle bir reklam kampanyasını oluşturabilecek kadar donanıma eğitim safhasında ulaşırlar. Dolayısıyla daha sonraki aşamalarda dilerlerse proje bazlı olarak özel veya kamu da çalışabilirler.
Özel Danışmanlık: Reklamcılık mezunları, reklamcılık ajansları ve özel firmaların reklamlarına özel danışmanlık servisi sağlayabilir.
Reklamcılık bölümü mezunu kamu sektöründe ne iş yapar?
Reklamcılık bölümü mezunlarını özel sektör içerisinde olduğu kadar aynı şekilde kamu sektörü içerisinde de bekleyen bazı karlı fırsatlar bulunmaktadır. Fakat alanının geniş olması ve daha yüksek maaş beklentisinin karşılanması nedeniyle reklamcılık bölümü mezunlarının büyük bir bölümü özel sektör içerisinde çalışmayı hedefler. Nitekim özel sektör içerisinde reklamcılık pozisyonunda bir işte çalışarak meslekte yükselebilmek hem çok daha kolay hem de çok daha karlı olabilmektedir.
Kamuya ait kurum ve kuruluşlar: Kamuya ait olan kurum ve kuruluşların büyük bir bölümü içerisinde reklamcılar; Halkla ilişkiler, reklam ve tanıtım gibi farklı alanlarda kendilerine uygun pozisyonda çalışabilme imkanına sahiptir.
Devlet basın organları: TRT gibi devlete ait olan yayın kuruluşları içerisinde reklamcılığı sağlamaktan sorumlu kişiler olarak görev alabilmeleri mümkündür.
Devlet radyoları: Devlete ait olan radyolar içerisinde en kaliteli reklamları dinleyicilere sunmak için reklam birimleri içerisinde görev alabilirler.