3 Temmuz 2018 Salı

Liderlik ve Etkin Yöneticilik Hakkında Bilmeniz Gerekenler

SİTEMİZİ GEZERKEN REKLAMLARA TIKLAYINIZ & UNUTMAYIN TEK GELİR KAYNAĞIMIZ REKLAMLAR & SİTEMİZİ GEZERKEN REKLAMLARA TIKLAYINIZ

İlham verici bir lider olabilmek 

Zorluklara meydan okuyun, ekibinizi önemseyin, meraklı ve öğrenmeye açık olun, güven ve saygı kazanın. İşte iyi lider olmak için sağlam ipuçları…

İşini iyi yapan herkes günün birinde, uygun koşullarda yöneticilik pozisyonuna gelebilir. Ancak iyi bir lider olmak için daha fazlası gerekir. İyi liderlik, mevcut yeteneklerin sürekli geliştirilmesi ve güçlendirilmesiyle mümkün olur. Bu yazıda iyi ve ekibine ilham verebilen bir lider olmak için size yol gösterebilecek 5 ipucunu derledik.

Zorlukları göğüsleyin

Büyük liderler cesur olur ve zorlu durumlarla yüzleşmekten kaçınmazlar. İlham verici bir lider olmak istiyorsanız, özellikle kriz durumlarında öne çıkarak her şeyin kontrol altında olduğunu göstermelisiniz. Ayrıca kriz iletişiminizi de dikkatle tasarlamalısınız. Ekibinizle sürekli iletişim halinde olmalı ve onları olan bitenle ilgili gerekli şekilde bilgilendirmelisiniz.

Güven kazanın

Çalışanlar, güvendikleri kişiler tarafından yönetilen bir ortamda daha sadık ve coşkulu olur. Bu güveni inşa etmenin birçok farklı yolu var. Öncelikle çalışanları önemsediğinizi göstermeniz gerekir. Çalışanlarınıza işyerinin ötesinde bir ilgi göstermeyi deneyin. Onlara aileleri hakkında sorular sorun. Dahası onların başarılarıyla ve kariyer gelişimleriyle ilgilendiğinizi gösterin. Çalışanlar hata yaptığında, onları öfkeyle reddetmeyin ya da düzeltmeyin. Bunun yerine, durumu sakin bir şekilde açıklayın ve davranışlarının ya da eylemlerinin neden doğru olmadığını ve onlardan aslında gelecekte ne beklediğinizi anlatın. Çalışanlar onların iyiliğini düşündüğünüzü hissettiklerinde size daha çok güvenecek ve bağlanacaktır.

Kendiniz olun

Çalışanlarınıza karşı asla olmadığınız bir insan gibi görünmeye çalışmayın. Kişisel liderlik stilinizi geliştirmek için güçlü yanlarınızı ve kişilik özelliklerinizi kullanın. Eğlenceli bir insansanız sunumlarınızı yaparken ya da ekibinizle konuşurken bu özelliğinizi yansıtın. Spor ayakkabı giymekten mi hoşlanıyorsunuz, tereddüt etmeden giyin. İnsanlar sahte davranışı kolaylıkla sezebilir. Bu da hakkınızda pek çok sorgulamayı ve yanlış yargıyı beraberinde getirir. Bunu önlemenin en iyi yolu da orijinal olmaktan geçiyor.

Saygı kazanın

Saygı duyulan bir lider olmak çalışanların ve diğer paydaşların iş süreçlerine katılımına önemli oranda katkı sağlıyor. Ayrıca, müşteriler de liderliğine saygı duyduğu şirketlerle çalışmaya daha yatkın oluyor. Bir lider olarak saygı kazanmak elbette karmaşık ve uzun bir süreç gerektiriyor. Ancak ilk adım olarak başkalarında görmek istediğiniz özellikleri belirleyip bunlara sahip olmaya çalışabilirsiniz. Bunu doğru yapar ve yansıtırsanız ekibinizin ve müşterilerinin saygısını kolaylıkla kazanmak mümkün.

Meraklı kalın

En iyi liderler daima yeni fikirler, içgörüler ve bilgilere ihtiyaç duyarlar. En iyi liderler yenilikçiler, yeni yaklaşımlara açık olanlar arasından çıkar. Çünkü yeniliklerin onlara avantaj sağlayabileceğini kavramışlardır. İyi bir lider olmak için meraklı olmayı ve öğrenmeyi sakın bırakmayın.
Bir yönetici olarak saygı kazanmanın en etkili yolları
İyi bir yönetici ve lider mi olmak istiyorsunuz? Küçük detaylar bu konuda büyük fark yaratabilir. Saygıdeğer bir yönetici olmak için bazı püf noktalarına dikkat etmekte fayda var.
Bir yönetici sadece yönetici olduğu için takımının saygısını kazanamaz. İşveren tarafından ona verilen yetkiler belirli bir otorite sağlar, ama işlerin gerektiği şekilde işleyebilmesi için ekibinin yöneticiye saygı beslemesi gerekir. Özellikle bir ekibin başına getirilmiş yeni yöneticilerin yetkinlikleri sorgulanmaya açık olur. Bu durumda yöneticinin pozisyonuna layık olduğunu kanıtlaması oldukça önemli.
İşte bir yönetici olarak ekibin saygısını kazanmak için yapılması gerekenler:

İyi olduğunuzu gösterin

İş ortamında en çok saygı duyulan kişiler, her zaman işinde en iyi olanlardır. Ekibin, yöneticinin işinde o kadar da iyi olmadığını görmesi beklenen saygıyı kazanamamak anlamına gelir. Bu nedenle, mesleki yeterlilik kadar bu yeterliliği ortaya koyabilecek iletişim becerilerine sahip olmak şart.

Karşılıklı uyum sağlayın

Ekibin yöneticiye olduğu kadar, yöneticinin de ekibine uyum sağlamak için çalışması çok önemlidir. Sadece kişisel yöntemleri uygulamaya çalışmak bir dirençle karşılaşılmasına neden olabilir. Çalışanlarınızı değişime yöneltmek için görevlendirildiyseniz bile onların eski iş yapış biçimlerini mutlaka öğrenin. Ardından kendi yöntemlerinizi sürece entegre edebilirsiniz.

Şeffaf olmaya çalışın

Yeni bir yönetici doğal olarak ekip üyeleri arasında biraz şüphe ve endişe uyandıracaktır. Çünkü yeni yöneticinin fikirleri ekip için bilinmezdir ve bu da korkuya neden olur. Hedefleriniz ve niyetleriniz konusunda mümkün olduğunca şeffaf davranın. Çalışanların neler olup bittiğini ve seçimlerinizin arkasındaki motivasyonları öğrenmesini sağlayın. Onların kendi çıkarımlarını yapmalarına izin vermeyin. Şirketiniz çalışanlar için tedirgin edici bir geçiş sürecinde olsa bile bunu yapın. Sorunları konusunda danışacakları ilk kişi olmaya çalışın ve sorunları çözme konusunda ciddi ve istekli olduğunuzu belli edin.

Geri bildirim almak için aktif olun

Yöneticiler çalışanlara kapılarının her zaman açık olduğunu ve her tür sorun, öneri ve geri bildirim için kapıyı çalmadan içeri girebileceklerini söyler. Bu ne kadar iyi niyetli olursa olsun sonuç veren bir yöntem değildir. Bu şekilde beklemek geri bildirim almayı sağlamaz ve dışarıda neler olup bittiğini anlayamazsınız. Bu yüzden oturup beklemek yerine siz ekibinizin arasına karışın ve yüz yüze eri bildirim almak için aktif zaman ayırın.

Gizliliğe dikkat edin

Her iş yerinde övgü ve performans sorunlarıyla ilgili konuşmaların yapılması gerekir. Ancak bunların nerede yapıldığı saygı noktasında kritik önem içeriyor. Övgü ve takdir açık alanda ifade edilebilir. Ancak performans sorunlarıyla ilgili konuşmalar mutlaka baş başa yapılmalıdır. Ani gelişen durumlarda bile bu noktaya dikkat etmekte fayda var.
Üst düzey yönetici olduğunuzda üstesinden gelmeniz gereken 3 davranış
Üst düzey yönetici olma yolunda başarıyı getiren pek çok farklı dinamik var. Çalışan motivasyonu, verimlilik ve huzurlu bir iş ortamı yaratamayan yöneticilerin sıklıkla başarısızlıkla yüzleştiği iş dünyasında, bir diğer önemli başarısızlık nedeni de üstesinden gelinmesi gereken bazı duygusal tuzaklar…

Farz edelim ki o gün geldi ve arzu ettiğiniz pozisyonda üst düzey yönetici oldunuz ya da daha da fazlası gerçekleşti ve şirketin başına CEOolarak geçtiniz. Ancak başarınızın keyfine uzun uzun varabileceğiniz bir zamanınız yok. İş dünyası o kadar hızlı ilerler ve değişir ki, bir an önce işin başına geçerek sorumluluk almamak dengeleri çok hızlı değiştirebilir.

İşletmenizin başarısını tanımlamanıza yardımcı olan faktörleri her zaman kontrol edemeseniz de, liderlik özelliklerinizi kontrol edebilirsiniz. Tüm farkı yaratan aslında budur. Doğru özelliklere sahip olmanız, çalışanlarınızın motivasyonunu ve üretkenliğini artırabilmeniz adına sizi donanımlı kılar.

Tüm bunlara rağmen hedefe ulaşmak, ancak bazı davranışları aşarak, bazı duygusal tuzaklara düşmeyerek mümkün. İşte üst düzey yönetici olma yolunda kaçınılması gereken bazı davranışlar:

Gurur

Üst düzey yönetici olma yolunda gururu mutlaka aşmak gerekiyor. Bu tür bir pozisyona ulaşmak elbette kişiye gurur verir. Ama bu duygunun büyüsüne fazla kapılmamak çok önemlidir. Kontrol edilemeyen gurur, artık öğrenme ve büyüme fırsatları aramanıza gerek olmadığı algısına neden olabilir. Bu durum düşüncelerimize meydan okuyanları reddetmemize, bunun yerine etrafımızı “evetçilerle” çevrelemeyi tercih etmemize neden olabilir. 
BDE Ventures CEO’su Brian D. Evans durumu şöyle özetliyor: “Kendi başarılarınızla gurur duymanın elbette yanlış bir yanı yoktur, ancak bu duygunun kontrolsüzce liderlik anlayışınıza yayılmasına izin veremezsiniz. Sektördeki değişimleri ve başka fikirleri açıkça reddetmek, Kodak veya Blockbuster gibi şirketlere artık sahip olmamamızın en büyük sebebi. CEO olarak alçakgönüllülüğünüzü muhafaza etmelisiniz.” Gururu bir kenara bırakıp ekibin diğer üyelerine kapıyı açmak, hem yeni düşüncelere açık olmayı hem de çalışanların motivasyonunun artmasını sağlar.

Temkinlilik

Temkin ilk bakışta negatif bir tutum gibi görünmeyebilir. Ancak Dean Stamoulis’in Harvard Business Review’deki yazısında da belirttiği gibi bu genelde CEO’dan beklenen bir özellik değildir. “Üst düzey yöneticilerin her zaman bazı riskleri ve zorlu fırsatları harekete geçirme kabiliyeti olmalıdır.”
CEO’nun bilinçli karar vermeyi garantilemek için sahip olduğu kaynakları ve bilgiyi kullanması gerektiği doğrudur. Ancak çok fazla başarısızlık korkusu risk almasını engeller. Bu da onların geçmiş ideallere uymayı tercih etmesine neden olur.
Tüm risklerin yüksek getirisi olmaz. Ancak, bazı risklerin şirketin büyümesine yardımcı yeni bilgiler getireceğini bilmek gerekir. Öte yandan kayıtsızlık, sadece geride kalmaya sebep olur.

Kâr odağı

Elbette şirketin amacı kâr etmek, büyümek ve kalıcı olmaktır. Ama CEO’nun tek odağının kâr olduğu bir sistem uzun vadede işlevselliğini yitirebilir. Sadece kâra odaklanan bir hikaye sıklıkla kötü biter. Müşteri beklentilerinden uzaklaşıp para kazanmaya yönelik daha maliyetsiz araçlar ve sistemler kullanma eğilimi genellikle müşteriler tarafından fark edilir. Ünlü Ford Pinto fiyaskosu, faydadan ziyade kâra odaklanmanın bir sonucu olarak meydana gelmiştir.
Bu nedenle, hedef kitlenizin neye ihtiyacı olduğunu veya endişelerini anlamak için çalışanlarınızın bilgilerine başvurabilirsiniz. Ürün veya hizmetlerinizi müşterilerinizin beklentilerine uygun olacak şekilde sürekli olarak geliştirmeye çalışmalı, kalıcı başarı için markanızın gereksinimlerini takip ederek sadakat yaratmalısınız.

Ekibinizin motivasyonunu yüksek tutmanın yolları

İnsanlar çok çeşitli ve her çalışanın motivasyon kaynakları farklı. Her çalışan tipine uygun motivasyon kaynaklarını bulmak ve bu kaynakları sürdürülebilir kılmak ise yöneticilerin en önemli görevleri arasında yer alıyor. Sizler için farklı çalışan tiplerine göre yüksek motivasyon sağlama püf noktalarını ele aldık.
Motivasyon sağlamak ve bunu sürdürülebilir hale getirmek bir yöneticinin işin kendisine ve ekip üyelerine karşı taşıdığı en önemli sorumluluklar arasında yer alıyor. Enerji ve motivasyon birbiriyle buluştuğunda, çok önemli hedefler kolayca başarılabilir. İşte tam da bu nedenle, başkalarını neyin motive ettiğini anlamak, iş süreçlerinin daha hızlı ve iyi sonuçlanması adına çok kritik.
Her insanın motive olma şekli, gücü ve süreci farklıdır. Bu yüzden yöneticilerin çeşitliliğin farkında olması gerekir. Nasıl ki bir ayakkabı herkesin ayağına olmuyorsa, tek bir motivasyon  yaratma yöntemi de tüm ekibe uygun olmaz. Herkese uymasını beklediğimiz yöntemlerin maalesef başarısızlığa mahkum olmaktan başka şansı yok.
Pek çok yönetici motivasyon kaynağı olarak maaş, övgü ve terfi gibi araçları kullanma eğilimi gösteriyor. Ancak bunlar en önemli motivasyon tetikleyicileri arasında yer almıyor. Üst düzey motivasyon süreçleri ve yöntemleri hakkında birçok teori olsa da, araştırmacıların ve endüstri uzmanlarının çoğu bunların en önemli beş tanesi noktasında hemfikir. Bunlar şöyle:
- İşe dair hedefler
- Değerli bir şey başarmak
- Yeni şeyler öğrenmek
- Özerklik

Gerçekçi hedefler belirleyin

İnsanların çoğu makul hedeflerle çalışmak ister. Çünkü kendilerini bu hedeflere göre ölçerler. Ancak hedef belirlerken titiz ve gerçekçi olmak şart. Hedeflerin ulaşılabilir olması gerekiyor. Gerçekçi olmayan hedefler belirlerseniz, demotivasyon devreye girecek ve hedef belirleme süreci amacın tersine hizmet edecektir.

Yargılamaktan vazgeçin

Yönetici olarak ekip üyelerine karşı kesin yargılarda bulunmanız motivasyonu düşürür. Ekip üyelerinizle her zaman aynı fikirde olmayabilirsiniz. Bunun yanı sıra kendi motivasyon kaynaklarınız meslektaşlarınızınkinden çok farklı olabilir. Ancak bu durum, o kaynakların sorunlu olduğu anlamına gelmez. Onların tercihlerine saygı duymalı ve onların seçtiği araçları kullanarak motive olmalarına yardımcı olmalısınız.

Perspektif sağlayın

İş arkadaşlarınızın olaylara nasıl baktığınızı anlamasına yardımcı olmak ve onların kendi çözüm yöntemlerini öğrenmeye çalışmak iyi bir fikir olabilir. Meslektaşlarınızın çalışma tarzınızı anlaması gerekir. Çalışma tarzınızı bilirlerse iletişimsizlik veya yanlış anlama olasılığı en aza indirgenecektir. Bunu sağlamak için ise her zaman açık olmalı ve ekip üyelerinizi iş süreçlerine mümkün olduğunca daha aktif bir şekilde dahil etmelisiniz.
Bu ipuçlarına ek olarak, iş arkadaşlarınızla onları nelerin motive ettiğini anlamak için zaman geçirin. Böyle olduğunda amaçlarınız ve motivasyon kaynaklarınız da uyumlu hale gelecek ve daha iyi sonuçlar alabileceksiniz.