En Popüler 20 Dijital Pazarlama Terimi

Dijital pazarlama stratejilerine adım atmak ve çevrimiçi kanallardan hem mevcut hem de potansiyel müşterilerinize erişmek istiyorsanız bu yazımızda merak ettiğiniz tüm dijital pazarlama terimleri hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz. Böylece hedef kitlenize yönelik içerikler üretebilir, dikkat çeken dijital reklam kampanyaları düzenleyebilir, kampanya sonuçlarınızı ölçümlerken karşınıza çıkan yeni terimlere yabancılaşmadan sonuç odaklı ilerleyebilirsiniz.


Dijital pazarlama terimleri içerisinde en çok merak edilenlerden biri olan A/B testi, e-posta pazarlama, web sitesi tasarımı ve pazarlama kampanyaları gibi farklı alanlarda kullanılan; bir reklam bannerının ya da butonun verimliliğinin ölçümlenmesini sağlayan test olarak tanımlanabilir.

Affiliate Marketing

Dijital pazarlamanın özünde firmaların ürün ya da hizmetlerini tanıtabilmesi yatar. Dijital platformda bir şirket ne kadar fazla yer alırsa; hem bilinirliği hem de satış potansiyeli aynı oranda yükselir. Kimi zaman tek bir firma bu başarıyı sağlayamayabilir, bu durumda satış ortaklığı dijital pazarlama stratejisi benimsenir. Farklı bir firma ya da birey ile ürün satışı bazında yapılan bu iş birliği en çok bilinmesi gereken dijital pazarlama terimleri arasında yer alır.

B2B ve B2C

Dijital pazarlama kampanyaları firmaların hedef kitlesine göre değişiklik gösterebilir. Bu durumda bir firmanın doğrudan satış yapmak istediği kitle bireyler yani son kullanıcılar ya da diğer firmalar olabilir. B2B; Business to Business anlamına gelir. Diğer bir deyişle firmanın hedef kitlesi diğer firmalar olur. B2C ise Business to Customer olarak açılır ve bu da firmanın hedef kitlesinin bireyler olduğu olarak ifade edilir.
E-ticaret sitelerinde, sosyal medya postlarında ve hatta yalnızca tanıtım yapılan web sitelerinde ziyaretçileri satın almaya motive eden cümleler kullanılır. Bu cümlelerin temel amacı hem farkındalık arttırmak hem de satış yapılmasını kolaylaştırmaktadır. “Hemen Satın Alabilirsiniz”, “Saniyeler içerisinde sepete ekleyebilirsiniz” gibi cümleler Call to Action olarak adlandırılır.

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu)

Dijital pazarlama stratejilerinin bel kemiklerinden biri de SEO’dur. Bir web siteyi arama motoru sorgulamalarında, ilgili anahtar kelimeler için üst sıralara taşımayı hedefleyen stratejilerin tamamı SEO olarak adlandırılır. SEO yalnızca içeriklerde anahtar kelime kullanılmasından ibaret değildir, birçok farklı yöntem SEO içerisinde barınır. Web sitesi içerikleri, bloglar, anahtar kelime araştırması, linkleme gibi aşamalardan oluşan SEO çalışmaları firma, hedef kitle, hedef Pazar ve sektör dinamikleri özelinde planlanır.

Bounce Rate

Bir web siteniz var ve web sitenizi ziyaret edenlerin davranışlarını analiz etmek; bu doğrultuda web sitenizi optimize ettirmek istiyorsanız mutlaka Bounce Rate terimi hakkında bilgi sahibi olmalısınız. E-ticaret firmaları için oldukça önemli olan bu kavram web sitesine giren ve hemen çıkan kullanıcıların oranını verir. Google Analytics üzerinden yapılan ölçümleme çalışmaları bounce rate yüksek olduğunu işaret ediyorsa, firmalar ziyaretçileri web sitesinde daha uzun süre tutacak çalışmaları başlatarak başarılarını arttırabilirler.
Son yıllarda Youtube başta olmak üzere birçok farklı sosyal medya platformu kendi ünlülerini çıkardı. Fenomen olarak adlandırılan bu kişiler milyonlara varan takipçileri ile etki mekanizmalarını güçlendirdikçe dijital pazarlamanın de evrilmesine yol açtı. İlk önce büyük ve reklam bütçesi yüksek firmalar influencer pazarlamayı kullandı, daha sonra orta ölçekli firmalar da bu akımın karlılığını yaşamaya başladı.

Branding

Markalaşma olarak Türkçeye çevrilebilen branding terimi, dijital pazarlamanın kalbinde yer alır. Her ne kadar dijital pazarlama stratejilerinin temel amacı markaların satışlarını arttırmak olarak yorumlansa da özünde marka yönetiminin başarıyla yapılması ve firmaların markalaşma sürecine katkı sağlanması vardır. Bu nedenle branding; dijital pazarlama terimleri arasında özel bir konuma sahiptir.

Brand Awareness (Marka Farkındalığı)

Az önce de belirttiğimiz gibi dijital pazarlama, şirketlerin markalaşma sürecinde önemli bir etki mekanizmasına sahiptir. Markalaşma süreci tamamlananlar ise marka farkındalığı yükseltmek adına yine dijital pazarlama stratejileri devreye almalıdır. Sosyal medya, Google Adwords reklamları, web sitesi, blog ve benzeri platformdan yürütülen tüm dijital pazarlama stratejileri, marka farkındalığını arttırmayı ve bu şekilde hedef kitlenin dikkatini çekmeyi amaçlar.
Content yani içerik; dijital pazarlama stratejilerinin kalbindedir. Online platformlarda başarısını arttırmak isteyen firmaların kendi içeriklerini marka stratejileri doğrultusunda yenilemeleri gerekir. Kendi sesini bulan ve hedef kitlesine istediği mesajı kendince ileten firmalar dijital dünyanın avantajlarını yaşayabilirler. İçerik pazarlaması; sosyal medyada üretilen içeriklerin tasarlanmasını, özgünleştirilmesini, web sitesi yazılarının planlanmasını, marka kimliğinin oluşturulması ve müşteri sadakatinin kazanılması sürecinde kritik öneme sahiptir.

CTR – Click Through Rate

CTR; kısaca tıklama oranı olarak tanımlanabilir. Firmanın hizmet ya da ürünlerini tanıtmak için çıkardığı reklamların veya bannerların yüzde kaç oranında tıklandığını ifade eder. Örneğin bir banner reklamını ele alalım. Toplamda 500 kişi tarafından görüntüleniyor ancak yalnızca 5 kişi tarafından tıklanıp ilgili sayfaya yönlendirme yapılıyorsa o banner için CTR oranının %5 olduğu sonucuna varılabilir.

CPC – Cost Per Click

CPC; Türkçesiyle “tıklama başına maliyet” anlamına gelir. Dijital pazarlama stratejilerinin en önemlilerinden biri olan Google Adwords reklamları yapanlar bu terimin kapsamını daha detaylı anlayabilir. Reklam oluşturulduğunda firmanın web sitesinin hangi anahtar kelimeler arandığında görüntülenmesini istediği, Adwords reklamlarının planlanması sürecinde dikkate alınan temel prensiplerinden biridir. Bazı anahtar kelimelerde rekabet oldukça yüksektir. Dolayısıyla firmalar rekabetin yoğun olduğu anahtar kelimelerde görüntülenmek istiyorlarsa, o anahtar kelimeler de görünmek ve tıklanmak için bütçelerini arttırmalıdır. Örneğin anahtar kelimenin tıklama başı maliyeti 1 TL olursa ve reklama toplamda 500 kişi tıklarsa, reklam bütçesinden 500 TL düşer. (tıklama başı maliyet örneklendirmek için yüksek belirlenmiştir)
Dijital pazarlamanın olmazsa olmazlarından biri de web sitesidir, hatta kullanıcı deneyimi yüksek bir web sitesi dijital pazarlama stratejilerinin dönüm noktası olarak değerlendirilebilir. Domain ise bu noktada devreye girer ve web sitesinin ismi olma özelliği taşır.

E-Mail Marketing

Dijital pazarlama yöntemlerinden ve bilinmesi gereken dijital pazarlama terimlerinden biri de e-mail pazarlamadır. E-mail pazarlama birçok kişi için modası geçen bir yöntem olarak değerlendirilse de yapılan analizler, e-mail pazarlamanın giderek artan önemini ortaya çıkarır. E-Mail pazarlama, özellikle akıllı cep telefonlarına mail kurulumu ile hedef kitleye etkin bir erişim imkanı sunar.

Keyword – Anahtar Kelime

Anahtar kelimeler dijital pazarlamanın hedefine erişmesini sağlayan en önemli araçlardan biridir. Firmaların ürün ya da hizmetlerinin internet kullanıcıları tarafından nasıl arandığının en somut şeklidir. Anahtar kelime kullanımının en verimli şekilde yapılabilmesi için anahtar kelime araştırmalarının ve analizlerinin kapsamlı bir şekilde yapılması gerekir. Web sitesi içeriklerinde, bloglarda ve Google Adwords reklamlarında anahtar kelime kullanımı firmaların başarısını doğrudan etkiler.

AdSense

Google tarafından web sitesi sahiplerine sunulan ve çevrimiçi içerikler üzerinden para kazanılmasını sağlayan bir araçtır. AdSense, içeriklere ve web sitesi ziyaretçilere göre metin ve görüntülü reklamların eşleştirilmesi prensibi ile çalışır. AdSense; reklam alanlarının kullanılabilir hale getirilmesini sağlar, en yüksek ödeme yapan reklamların sitede görünmesini mümkün kılar.

Backlink

SEO çalışmalarının bir parçası olarak bilinen backlink; sitelerin kalite skorlarını arttırma yöntemlerinden en önemlilerinden biri olarak kabul edilir. Diğer web sitelerinden hedef siteye gelen link olarak tanımlanabilir. Daha açık bir şekilde bir web sitesinden back link almak; o site tarafından internet kullanıcılarına tavsiye edilme anlamına gelir.

Conversion Rate (CR)

Web sitenizin ve dolayısıyla markanızın bilinirliğini arttırmak adına internet reklamları veriyorsanız daha önce CR dijital pazarlama terimi ile karşılaşmışsınızdır. Dönüşüm oranı olarak Türkçeleştirilebilen bu terim; siteyi ziyaret eden kaç kişinin satın alma gerçekleştirdiğini ortaya koyar.

Cross Marketing (Çapraz Pazarlama)

Cross marketing; çapraz satış yapılabilmesi adına e-ticaret sitelerinde ilgilenilen ürünlere benzer nitelikte diğer ürünlerin gösterilmesi ve kullanıcıya önerilmesidir. Örneğin bir e-ticaret sitesinden kar botu almak isteyen bir kullanıcıya kar montu alternatiflerinin gösterilmesi çapraz pazarlama stratejisinin bir sonucudur.

Floating Ad (Kayan Reklam)

Bazı web sitelerine ilk girişte reklamlar kullanıcıların dikkatini çekmesi amacıyla bir süreliğine sitede konumlandırılır. Fakat daha sonra, biraz zaman geçince ki bu zaman dilimi 10 sn civarına tekabül eder, reklam kendiliğinden kalkar. İşte dijital pazarlamada kullanılan bu reklam çeşidi “floating ad” olarak tanımlanır.