2 Ekim 2018 Salı

Ekonomik Krizi Fırsata Çevirmenin Yolları

SİTEMİZİ GEZERKEN REKLAMLARA TIKLAYINIZ & UNUTMAYIN TEK GELİR KAYNAĞIMIZ REKLAMLAR & SİTEMİZİ GEZERKEN REKLAMLARA TIKLAYINIZ

Elbette herkes dalgalı denizler için biçilmiş kaftan değildir. Ancak bazı kişiler, bu krizlerle şaşırtıcı bir şekilde başa çıkabilirler. Bitmek tükenmek bilmeyen zorluklar silsilesini avantaja çeviren bireyler başarılı girişimcilerdir. Karşılarına çıkan engeller onları daha da güçlendirir ve başarılarını arttırır. Başkaları paniğe kapılırken (ya da büyük maddi zarara girerken) onlar sakinliğini korur, duruma el koyar ve tüm fırsatları değerlendirirler. Bu tür engellerle karşı karşıya kalan girişimciler, Intel’in eski Ceo’su Andy Grove’un şu cümlelerle açıkladığı bir dönüşüm sürecine girerler: ”Krizler, kötü şirketleri batırır. İyi şirketler, krizleri atlatır. Büyük şirketler ise krizler sayesinde gelişirler.”



Görünen o ki, hayatta karşımıza çıkan engelleri anlamanın, ona göre davranmanın ve ilerlemenin bir yöntemi var. Roma İmparatoru Marcus Aurelius yüzyıllar önce bu formulü geliştirmiş ve gündelik bir hatırlatma olması için yazıya dökmüş:
”Şimdi, yargılarında tarafsız ol.
Şimdi, özverili davranışlarda bulun.
Senin dışında gelişen tüm olayları şu anda kabullen.
Tek ihtiyacın olan bu.”
John D. Rockefeller, Thomas Edison ve Steve Jobs gibi efsanevi girişimciler karşılarına çıkan her engelde bu eski formülü kullanmışlar, hatta yoğun ihtiraslarını beslemek üzere bile bu durumları kullanmışlar. Onlara göre yol, engelin ta kendisiymiş.
Bu kadim ilkelerden beş strateji doğdu. Asırlar öncesinden günümüze ulaşan bu yapı, karşılaştığımız engelleri kendimiz ve şirketimiz adına birer zafere dönüştürmek için kullanabileceğimiz ebedi bir bilgelik içeriyor. İşte sizlere krizleri fırsata çevirmenin 5 yolu:

1. Serinkanlılığınızı koruyun. John D. Rockefeller, 1857’de yaşanan ekonomik kriz sırasında iş hayatına başlayalı henüz iki yıl bile olmamıştı. Rockefeller, yüzleştiği talihsiz şartlar karşısında bunalıma girebilir ve kitlenebilirdi. Fakat ekonomik kargaşanın zamanlamasına dair yakınmak yerine, olayları çevresindekilerden farklı bir şekilde algılamayı tercih etti. Olan biteni, piyasada tecrübe kazanmak ve yeni şeyler öğrenmek adına bir fırsat gözüyle gördü. Kendi deyimiyle, tüm felaketlerde bir fırsat görmeye eğilimliydi. Rockefeller krizin ilk 20 senesini kapsayan süreçte, petrol pazarının yüzde 90’ını tek başına ele geçirdi.
Rockefeller gibi günümüzün girişimcileri de karışık günler yaşıyor. Algımızın, yargılarımızı gölgelemesine izin vermek yerine LinkedIn ve Microsoft gibi ekonomik krizin ortasında kurulmuş şirketlere bakabiliriz. Başkaları rakiplerinin kazanımlarıyla ilgili kaygılanırken ya da küplere binerek yitip giderken, biz Rockefeller’ın baskı altındaki serinkanlı duruşuna yönelebilir ve krizden doğacak fırsatları arayabiliriz.

2. Bakış açınızı değiştirin. Steve Jobs, ”Mümkün değil” gibi ifadeleri yok saymasını sağlayan, ”gerçeği bükme alanı” dedikleri özelliğiyle ünlüydü. Üretilen ilk iPhone için özel bir tür cam sipariş ettiğinde üreticiler, imkansız görünen teslim tarihi ile ilgili dehşete kapıldılar. ”Korkmayın,” dedi Jobs. ” Bunu başarabilirsiniz. Üzerine biraz kafa yorun. Bunu yapabilirsiniz.”
Çok kısa sürede üreticiler tesislerini cam yapımına uygun olarak yeniden tasarladılar ve altı ay içinde piyasaya sürülecek ilk parti telefonlara yetecek miktarda üretim yapmayı başardılar. Onun ısrarcılığı, üreticileri mümkün olanın ötesine erişmeye itmişti.

Krizi fırsata çevirmenin 10 yolu

Dünyanın yakasını 5 yıldır bırakmayan küresel kriz, ticaretin kurallarını da sil baştan değiştirdi. Yeni dönemi iyi okuyan KOBİ’ler için global oyuncu olmak, krizi fırsata çevirmek hiç de zor değil
Küresel kriz, başta Avrupa olmak üzere tüm dünyada etkisini sürdürüyor. Araştırmalara göre kolay kolay da bu ateş sönmeyecek. Her ne kadar Türkiye, bu ateş çemberinin belli ölçüde dışında kalmayı başardıysa da adeta kuralları yeniden yazılan küresel ticaret oyununda KOBİ’lerin oldukça dikkatli adımlar atması gerekiyor. Öncelikle şirketler zihin haritalarını uzun vadeli planlarla yeniden güncellemek zorunda. Bunun içinde maliyetleri düşürmekten, üretim modellerini değiştirmeye kadar birçok yöntem yer alıyor. Ardından da krizi fırsata çevirmenin en etkili yollarını aramaya başlamak gerekiyor. İşte size 10 altın formül…

1- ÜRETMEK ARTIK BAŞARI DEĞİL

Yani ekonomik sistemde düşünen, hayal kuran, Ar-Ge yapan, icat çıkartıp rakiplerini kıskandıran KOBİ’ler hayatta kalabilecek. Unutmayın artık herkesin ürettiğini üretmek başarı olarak kabul edilemiyor. Önemli olan olmayanı keşfetmek ve kendi pazarını yaratmak.

2- PATENT SATIN ALIN

Kürsel kriz fırsatları da beraberinde getirdi. Bunlardan biri de teknoloji transferleri. Bugün Avrupa ülkelerinden Türkiye’ye ciddi bir teknoloji transferi yaşanıyor. Firmalar zor durumdaki fabrikaların altyapısını know-how ve patentleri ile birlikte satışa çıkarmış durumda. Almanın tam zamanı.

3- İNSAN KAYNAĞINA YATIRIM

KOBİ’lerin işe alım süreçleri bugüne kadar dost tavsiyeleri ve hatır gönül ilişkileriyle ilerledi. Bu da bir yöntem olabilir. Ancak insan kaynağının şirketiniz için çok daha önem arz ettiğini unutmayın. Bu nedenle kurumsallaşma süreçlerinde insan kaynakları uygulamalarını internete taşıyın. Kurumsal bir kimlikle internetin size sağladığı on binlerce CV’den yararlanın.

4- TEŞVİKLERİ KULLANIN

Türkiye KOBİ teşvikleri konusunda adeta bir cennet. Her yıl toplamda 5 ila 8 milyar doları bulan destek paketleri açıklanıyor. Özellikle KOSGEB, TÜBİTAK, TTGV, Kalkınma Ajansları, İGEME gibi kurumların teşvikleri yakından takip edin.

5- AİLEDEN DİYE OLMAZ

KOBİ’ler büyüdükçe organizasyon genişledikçe patronları ortak bir korku sarıyor. O güne kadar her şeyi kontrol altına almaya her şeyi elinin altında hissetmeye alışmış patronlar bir anda işletmesine yabancılaşıyor. Böyle olunca aile patronların ilk işi şirketin kritik yerlerine aileden kişiler atamak olur. Ancak bu yanlış bir yöntemdir. Bu korkuyu yenmenin tek bir çaresi var. Kurumsallaşmak. Zaten firmaları ayakta tutacak en önemli faktör disiplinli ve kurallı bir şirket olmaktan geçiyor.

6- MUTLAKA REKLAM VERİN

Reklama yatırımı keşfeden küçük işletmeler kısa sürede büyük markalara dönüştüler, hem de satışlarını katlamayı başardılar. Bunu siz de yapabilirsiniz. Doğru stratejiyle uygulanmış bir reklamın size bumerang gibi geri döneceğinden emin olun.

7- DENETÇİLERE KAPINIZI AÇIN

Türkiye’deki KOBİ’ler çevik ve dinamik yapılarının avantajıyla krizi adeta fırsata çevirdi ve son 5 yılda rekor büyümelere imza attı. Son araştırmalar da bunu doğruluyor. İstatistiklere göre 2002 ve 2012 arasında KOBİ Türkiye’deki KOBİ sayısı 6 kat artış gösterdi. Yine KOBİ’lerin ortalama büyüme hızı ise yıllık yüzde 25 ile 80 arasında seyretti. Tablo böyle olunca şirketler açısından kontrollü büyüme konusu ayrı bir önem taşıyor. Hakimiyetinizi kaybetmemek için, dışarıdan özel denetim ekipleriyle anlaşın ve firmanızı A’dan Z’ye incelettirin. En fazla denetim ihtiyacı ise çok ortaklı şirketlerde oluşuyor.

8- YABANCI ORTAKLIKLARI ARAŞTIRIN

Bugün küresel krizi fırsat bilen Türk KOBİ’leri, dünyada sağlıktan otomotive kimyadan gıdaya kadar 3 bine yakın ortaklık veya satın almaya imza attı. Bu şirketler arasına siz de girebilirsiniz. Girmelisiniz. Özellikle Avrupalı firmalar üretim maliyetleri nedeniyle Türkiye’deki şirketlerle ortalıklara imza atmak istiyor. Bu ortaklık size küresel fırsat kapılarını açacaktır.

9- FİNANSAL YENİLİKLERİ ARAŞTIRIN

Kurumsal ve finansal yönetim sistemlerini öğrenerek, gelenekselliğin getirdiği yüklerden kurtulabilirsiniz. Bugün şirketler kendilerine has geliştirilen finansal yazılımlar sayesinde maliyetlerini ciddi oranda aşağı çekiyor. Şirketinize özel olarak hazırlanmış gelir ve giderlerinizi anlık olarak görebildiğimiz finansal yazılımlar kullanın.

10- BEŞ KITAYA MAL SATIN

Kriz döneminde tıkanan klasik pazarları Türkiye’nin KOBİ’leri açtı. Nijerya’ya seramik, granit, Kamerun’a ilaç ve lunapark, Togo’ya yazılım, Kenya’ya içecek tozu sattı. Bunu siz de başarabilirsiniz. Dünyadaki her ülke sizin için yeni bir ticari fırsat demek.