Pazarlama;
yönetim, üretim, finansman, muhasebe, personel (insan kaynakları) gibi işletme
fonksiyonlarından birisidir. Modern bütünleştirilmiş pazarlama anlayışı, tüm bu
fonksiyonlar arasında sürtüşmeleri azaltıp, tüketici yönlü bir eşgüdüm
(koordinasyon) sağlanmasını öngörür. Çoğu kez, “tüketici” önceliği nedeniyle
birçok işletmede pazarlama fonksiyonu diğer fonksiyonların üstünde yer alır ve
onları yönlendirir.
Pazarlama bu
yönlendirme görevini, işletmeden pazara ve pazardan işletmeye doğru bilgi
akışını sağlayan çift yönlü bir iletişim ağı kurarak gerçekleştirir. Pazarlama
çalışmalarının pazardan başlayıp, pazarda son bulması ilkesi üzerinde
durulduğunda, bu iletişim ağının nasıl kurulduğu ve ne yararlar sağladığı
kolaylıkla anlaşılabilir. Pazarlama çalışmaları; pazarı inceleyen, talep,
tüketici arzu ve ihtiyaçları, tüketici ve rakip davranışları vb. bilgileri
toplayan çalışmalar olarak başlamaktadır.
Bu bilgiler
üretim işletmelerinin kendi pazarlama birimlerince veya işletme dışı pazarlama
kurumlarınca toplanabilir. Toplanan bilgiler ışığında, tüketicinin ihtiyacı
olan ve onu tatmin edecek özelliklerde ürün ve hizmetler üretilmektedir. Ancak,
alışveriş işleminin diğer tarafı olarak tüketicinin de üretilen ürün ve
hizmetler ile işletme hakkında yeterli ve doğru bilgilere ihtiyacı bulunmaktadır.
İşletmeler, bu kez, bu türden bilgileri tüketicilere veya pazarlara
iletmektedirler.
Pazarlamanın
sağladığı bu iki yönlü bilgi akışı olmadığı taktirde, işletmeler satılabilir
ürün ve hizmet üretememe yanında, ürettiklerini de tüketicilere ulaştırma
konusunda güçlüklerle karşılaşacaklardır. Bütün işletme faaliyetlerinin nihai
amacı olan yüksek satış gelirlerine ve kara ulaşmak ancak başarılı pazarlama
çabalarıyla sağlanabilir.
Pazarlama
Karması: Ürün | Fiyat | Dağıtım | Tutundurma
Bir ürünün
üretiminden önce başlayıp, satışından sonra da devam eden safha olarak
pazarlamayı tanımlarsak; neyin üretilip neyin satılacağını saptamak, pazarlamada
önemli bir stratejidir.
İşletmelerin
kârlılıklarını artıracak, maliyetlerini azaltacak çözümler, giderleri optimize
ederek, satış ve satın alma süreçlerinin etkinlik ve verimliliğini
arttırmaktır. İşletmelerin temel gelir kaynağı olan satış, pazarlamanın içinde
bir kavramdır, dolayısıyla pazarlama departmanları işletmelerin en önemli
bölümlerinden biridir.
Pazarlamanın
başka bir tanımı ise bir ürünün veya bir hizmetin satışını geliştirmek amacıyla
tanıtmayı, paketlemeyi, satış personelinin eğitimini, piyasa gereksinimlerini
belirlemeyi ve karşılamayı içeren etkinliklerin bütünüdür. Pazarlama temelde
insanların ihtiyaç ve isteklerini karşılamaya yönelik bir süreçtir...
Pazarlamada
belirlenen zaman ve program içerisinde neticeye gitmek önemli olduğu için çoğu
zaman pazarlamacıların, hedefine varabilmesi için pek çok engelleri ve negatif
ön yargıları aşması gerekmektedir…
I.
Ekseriyetle karşılaştığım davranışlar “bir yerle çalışıyoruz, ihtiyacımız yok
ya da biz kendi işimizi hallederiz" vb. tarzındadır. Hâlbuki önemli olan
emtiaların ve hizmetlerin ekonomik olarak elde edilip, maliyetleri ve giderleri
asgari düzeyde tutup, kârlılık oranlarını arttırmak; piyasadaki mevcut
rakiplerle daha iyi yarışabilme fırsatlarını yakalamak ve bununla birlikte
tüketicilere fayda sağlamak olmalıdır…
II.
Pazarlamada karşılaştığım mevzulardan biri de konuyla ilgili, bir muhatap veya
otoriteyi bulup görüşebilmek için zaman harcamak ve anlatım yapmak zorunda
kalmak… Bir iş görüşmesi doğru kişiyle, doğru zamanda ve doğru yerde yapılırsa
başarılı olur… Vakit, nakittir.
III.
Pazarlamada karşılaştığım diğer bir handikap konu ise hizmet ve ürünlerin tam
olarak anlaşılamamasıdır. Bu konuda da gereken her türlü bilgi, tarafımızdan
net bir şekilde verilmektedir…
Esen kalın,
mutlu kalın,
Tamer Ashraf