11 Nisan 2017 Salı

Pazarlamanın İşletmeler Açısından Önemi

Pazarlama; yönetim, üretim, finansman, muhasebe, personel (insan kaynakları) gibi işletme fonksiyonlarından birisidir. Modern bütünleştirilmiş pazarlama anlayışı, tüm bu fonksiyonlar arasında sürtüşmeleri azaltıp, tüketici yönlü bir eşgüdüm (koordinasyon) sağlanmasını öngörür. Çoğu kez, “tüketici” önceliği nedeniyle birçok işletmede pazarlama fonksiyonu diğer fonksiyonların üstünde yer alır ve onları yönlendirir.
Pazarlama bu yönlendirme görevini, işletmeden pazara ve pazardan işletmeye doğru bilgi akışını sağlayan çift yönlü bir iletişim ağı kurarak gerçekleştirir. Pazarlama çalışmalarının pazardan başlayıp, pazarda son bulması ilkesi üzerinde durulduğunda, bu iletişim ağının nasıl kurulduğu ve ne yararlar sağladığı kolaylıkla anlaşılabilir. Pazarlama çalışmaları; pazarı inceleyen, talep, tüketici arzu ve ihtiyaçları, tüketici ve rakip davranışları vb. bilgileri toplayan çalışmalar olarak başlamaktadır.
Bu bilgiler üretim işletmelerinin kendi pazarlama birimlerince veya işletme dışı pazarlama kurumlarınca toplanabilir. Toplanan bilgiler ışığında, tüketicinin ihtiyacı olan ve onu tatmin edecek özelliklerde ürün ve hizmetler üretilmektedir. Ancak, alışveriş işleminin diğer tarafı olarak tüketicinin de üretilen ürün ve hizmetler ile işletme hakkında yeterli ve doğru bilgilere ihtiyacı bulunmaktadır. İşletmeler, bu kez, bu türden bilgileri tüketicilere veya pazarlara iletmektedirler.
Pazarlamanın sağladığı bu iki yönlü bilgi akışı olmadığı taktirde, işletmeler satılabilir ürün ve hizmet üretememe yanında, ürettiklerini de tüketicilere ulaştırma konusunda güçlüklerle karşılaşacaklardır. Bütün işletme faaliyetlerinin nihai amacı olan yüksek satış gelirlerine ve kara ulaşmak ancak başarılı pazarlama çabalarıyla sağlanabilir.
Pazarlama Karması: Ürün | Fiyat | Dağıtım | Tutundurma
Bir ürünün üretiminden önce başlayıp, satışından sonra da devam eden safha olarak pazarlamayı tanımlarsak; neyin üretilip neyin satılacağını saptamak, pazarlamada önemli bir stratejidir.
İşletmelerin kârlılıklarını artıracak, maliyetlerini azaltacak çözümler, giderleri optimize ederek, satış ve satın alma süreçlerinin etkinlik ve verimliliğini arttırmaktır. İşletmelerin temel gelir kaynağı olan satış, pazarlamanın içinde bir kavramdır, dolayısıyla pazarlama departmanları işletmelerin en önemli bölümlerinden biridir.
Pazarlamanın başka bir tanımı ise bir ürünün veya bir hizmetin satışını geliştirmek amacıyla tanıtmayı, paketlemeyi, satış personelinin eğitimini, piyasa gereksinimlerini belirlemeyi ve karşılamayı içeren etkinliklerin bütünüdür. Pazarlama temelde insanların ihtiyaç ve isteklerini karşılamaya yönelik bir süreçtir...
Pazarlamada belirlenen zaman ve program içerisinde neticeye gitmek önemli olduğu için çoğu zaman pazarlamacıların, hedefine varabilmesi için pek çok engelleri ve negatif ön yargıları aşması gerekmektedir…
I. Ekseriyetle karşılaştığım davranışlar “bir yerle çalışıyoruz, ihtiyacımız yok ya da biz kendi işimizi hallederiz" vb. tarzındadır. Hâlbuki önemli olan emtiaların ve hizmetlerin ekonomik olarak elde edilip, maliyetleri ve giderleri asgari düzeyde tutup, kârlılık oranlarını arttırmak; piyasadaki mevcut rakiplerle daha iyi yarışabilme fırsatlarını yakalamak ve bununla birlikte tüketicilere fayda sağlamak olmalıdır…
II. Pazarlamada karşılaştığım mevzulardan biri de konuyla ilgili, bir muhatap veya otoriteyi bulup görüşebilmek için zaman harcamak ve anlatım yapmak zorunda kalmak… Bir iş görüşmesi doğru kişiyle, doğru zamanda ve doğru yerde yapılırsa başarılı olur… Vakit, nakittir.
III. Pazarlamada karşılaştığım diğer bir handikap konu ise hizmet ve ürünlerin tam olarak anlaşılamamasıdır. Bu konuda da gereken her türlü bilgi, tarafımızdan net bir şekilde verilmektedir…
Esen kalın, mutlu kalın,

Tamer Ashraf