Ülke ekonomisinin kalkındırılması, üreticilerin ve yatırım
yapacakların risklerinin minimize edilmesi adına kredi ve teşvikler.
İş kurmak ve yatırım yapmak isteyen sermaye sahipleri bir
ülkeye sermaye akıtacakları zaman belirli kriterler üzerinde düşünerek karar
veriyor. Ülkenin siyasi istikrarı, para politikası, iç sorunlarının olup
olmadığı ve ekonomik durumu gibi ayrı faktörler risk unsurları
barındırabileceği için yatırımcılar tarafından titizlikle sorgulanıyor. Zaman
zaman hem gelişmekte olan hem de gelişmiş ülkeler, hem kendi vatandaşlarından
hem de yurt dışından gelen yatırımcılardan fayda sağlayıp ülke ekonomisini
canlandırmak için çeşitli destek, kredi ve teşvik politikaları uyguluyor.
Türkiye de yerli ve yabancı yatırımcılara teşvikler sunan ülkeler arasında
yerini alıyor.
Yerli ve Yabancı Yatırımcılar Ne İster, Ne Bekler?
Az önce de ifade ettiğimiz gibi özellikle yüksek miktarda
sermaye gerektiren yatırımların yapılabilmesi için hedef ülkenin belirli
kriterlere sahip olması ve sunulan devlet destekleri ile yatırımcıların
desteklenmesi bekleniyor. Yerli ve yabancı yatırımcılar yatırımlarını
gerçekleştirmeden önce genel olarak şu kriterler özelinde değerlendirmelerini
yaparlar:
❗ Politik istikrar ve hükümetin
iş birliğine gitmeye ne kadar istekli olduğu
❗ Ülkenin ulaşım imkanlarının
gelişmişliği
❗ Kapitalin geri dönüşünün serbestliği
❗ Enerji başta olmak üzere alt
yapı hizmetlerinin tamamında rekabetçi fiyatların uygulanması
❗ Çok uluslu nitelikli teknik
personel varlığı
❗ Gümrük ve kambiyo rejiminden
muaf bölgelerin oluşturulması
❗ Hedef pazarlara coğrafi
yakınlık ve hedef pazarlara erişim kolaylığı
❗ Dünya standartlarını aratmayan
bir çalışma ortamı
Destek ve Teşvik
Politikaları: Yeni Yatırım Teşvik Programı
1 Ocak 2012 tarihinden itibaren geçerli olan yeni yatırım
teşvik sistemi hem yerli hem de yabancı yatırımcıları kapsıyor. Cari açığın
kapatılması, Türkiye ekonomisinin uzun vadeli bir kalkınma sürecine girmesi ve
aynı zamanda istihdam olanaklarının da arttırılması adına başlatılan yatırım
teşvikleri; Genel Yatırım Teşvik Uygulamaları, Bölgesel Yatırım Teşvik
Uygulamaları, Büyük Ölçekli Yatırım Teşvik Uygulamaları ve Stratejik Yatırım
Teşvik Uygulamaları olmak üzere dört ayrı kategoriye ayrılıyor.
1. Genel Yatırım Teşvik
Uygulamaları
Bölge 1 ve 2 için asgari sabit yatırım tutarı 1 milyon TL;
bölge 3, 4, 5 ve 6 için ise minimum 500 bin TL olduğu takdirde genel yatırım
teşvik uygulamalarına başvurulabiliyor. Genel yatırım teşvik uygulamaları
kapsamında yatırımcılar gümrük vergisi muafiyetine ek olarak KDV muafiyeti
kazanıyor.
2. Bölgesel Yatırım Teşvik
Uygulamaları
Bölgeden bölgeye değişen desteklenen sektörler özelinde
verilen bölgesel yatırım teşvikleri bölgenin potansiyelini iyileştirme ve
ekonomik kalkınmasını sağlamak üzere kurgulanıyor. Desteklerin yoğunluğu
bölgenin hali hazırdaki gelişmişlik düzeyine göre değişiklik gösterebiliyor.
Minimum sabit yatırım tutarı genel yatırım teşviklerindeki gibi bölge 1 ve 2
için 1 milyon TL, bölge 3, 4, 5 ve 6 için 500 bin TL olarak belirleniyor.
Bölgesel yatırım teşvikleri kapsamında KDV istisnası, gümrük vergisi muafiyeti,
vergi indirimi, işveren payı, stopaj indirimi, sosyal sigortalar prim desteği,
faiz oranı desteği ve arazi tahsisi gibi kalemler ter alıyor. Bu kalemlerin
bazıları yalnızca bölge 3 , 4, 5 veya 6 için geçerli olup belirli süreyle
sağlanıyor.
3. Büyük Ölçekli Yatırım
Teşvik Uygulamaları
Türkiye’deki rekabetçi ortamın geliştirilmesi, AR-GE
çalışmalarının ve teknolojinin kalkındırılması amacıyla büyük ölçekli yatırım
teşvik uygulamaları için 12 ayrı konu belirlenmiş durumda. Belirlenen konular
özelinde asgari sabit yatırım tutarı ve desteklerin verileceği süre
değişebiliyor. Büyük ölçekli Yatırım Teşvik Uygulamaları kapsamında KDV
istisnası, gümrük vergisi muafiyeti, vergi indirimi, işveren payı, stopaj
indirimi, sosyal sigortalar prim desteği ve arazi desteği kalemleri sunuluyor.
Bu desteklerin sağlanabilmesi için yatırımcıların şu konularda yatırım yapıyor
olması şartı aranıyor:
✔️
Madencilik
✔️
Makine imalatı
✔️
Hava ve uzay taşıtları (parça imalatları dahil)
✔️
İlaç üretimi
✔️
Tıbbi alet, hassas ve optik aletler
✔️
Elektronik sanayi
✔️
Transit boru hattıyla taşımacılık hizmetleri
✔️
Demir yolu ve tramvay lokomotif – vagon imalatı
✔️
Motorlu kara taşıtları ana ve yan sanayi
✔️
Limanlar, liman hizmetleri ve havalimanı yatırımları
✔️
Kimyasal ürün imalatı
✔️
Rafine edilmiş petrol ürünleri imalatı
4. Stratejik Yatırım Teşvik
Uygulamaları
Yeni yatırım teşvik sistemi kapsamında en çok destekle
buluşturulan yatırımlar bu grupta yer alıyor. Stratejik öneme sahip yatırımlar
yapanlar KDV istisnası, gümrük vergisi muafiyeti, vergi indirimi, işveren payı,
gelir vergisi stopaj indirimi, sosyal sigortalar prim desteği, faiz oranı
desteği, KDV istisnası ve arazi tahsisi destek kalemlerinin tamamından
yararlanabiliyor. Yerli veya yabancı yatırımcıların stratejik yatırım teşvik
uygulamalarından yararlanabilmeleri için imal edilecek ürünün üretim
kapasitesinin ithalat kapasitesinden düşük olması, asgari sabit yatırım tutarının
50 milyon TL olması, petrokimya ve rafineri yatırımları haricinde yatırımın
minimum %40 katma değere sahip olması, üretimi yapılacak ürünün ithalatı için
son 1 senede minimum 50 milyon dolar harcanmış olması gibi kriterler aranıyor.
2023 hedefleri doğrultusunda devlet destekleri ve
teşviklerindeki artışla ekonomik kalkınma hedefleniyor. Ekonomik kalkınmanın
geniş bir ölçekte meydana gelebilmesi için de teşvikler yatırım teşvikleri ile
sınırlı kalmıyor. Ar-Ge Teşvikleri, İhracat Destekleri ve Sektörel Teşvikler
sağlanarak fikrini hayata geçirmek isteyenlerin elleri güçlendiriliyor. Böylece
Türkiye’nin genel anlamda yepyeni bir iş ekosistemine kavuşturulması,
yatırımcılar için cazibe merkezi haline getirilmesi ve vatandaşların da bu değişimden
fayda sağlaması amaçlanıyor.
“İş Kurmak İstiyorum”
Diyenler İçin 10 Yeni ve Karlı İş Fikri
Yeni bir iş kurmak için, yeni dünyanın farklı iş fikirlerine
adapte olmanız gerek. Kendi işinin sahibi olmak isteyenler için farklı
sektörlerde 10 karlı iş fikri.
Yeni bir iş kurmak istiyorum diyen girişimciler büyük
beklentilerle bir işe girmeden önce karşılaşabilecekleri riskleri hesaba
katmalıdır. Az sermaye ile kurulabilecek birçok iş olsa da işin
sürdürülebilmesi için sermaye gereksinimi olabileceği unutulmamalı; yüksek
sermaye ile bir işe girilmek istendiğinde de finansman sürekliliğinin
sağlanması gerekeceği göz ardı edilmemelidir. Bir de işin sahiplenilmesi ve
benimsenmesi kısmı var ki başarılı olmak için en temel gereksinimlerden
biridir. Bu nedenle girişimcilerin nakit sıkıntısı olmasa dahi emeklerinin
büyük bir kısmını verecekleri bir iş kurmadan önce ani karar vermemeleri
önerilir.
“İş kurmak istiyorum ama param yok!”, “İş kurmak istiyorum
ama iş fikri bulamıyorum!” ya da “İş kurmak istiyorum param da var ama hangi iş
fikrini tercih edeceğime karar veremiyorum!” gibi ikilemler yaşıyorsanız emin
olun yalnız değilsiniz. İş kurmak basit bir girişimcilik hamlesi olmanın çok
ötesindedir. Yeni bir iş kurma süreci para kazanılması için çok dikkatli bir
şekilde planlanmalıdır ama aynı zamanda tercih edilecek iş fikrinin girişimcinin
tüm yaşamını değiştirebileceği gerçeği de göz ardı edilmemelidir. Bu nedenle
yalnızca karlı olduğu gerekçesi ile bir iş fikrini hayata geçirmek verilebilecek
en doğru karar olmayabilir.
İş Kurmak İçin Neye İhtiyaç Duyulur?
İş kurmak istiyorum diyorsanız onlarca farklı gerekçeniz
varsa ve hayatınızı değiştirmeye kararlıysanız ihtiyaçlarını belirlemeli, iş
kurmak için nelere ihtiyaç duyduğunuzu tam olarak tespit etmelisiniz.
İş kurmak için ihtiyaçlar listesi
belirlemenizi kolaylaştıracak önemli uzman görüşlerini
sizler için bir araya
getirdik; işte iş kurmak isteyenlerin ihtiyaç listesi…
1. İş Kurmak İstiyorsanız Araştırma Yapın
İş kurmak istiyorum demek yetmez, bir iş fikri bulmanız en
temel gereksinim olsa da yalnızca iş fikri bulmuş olmak iş kurmak için yeterli
değildir. İş fikri bulunduktan sonra mutlaka araştırma yapılmalıdır. Başarılı
bir iş kurmak için adım atılacak sektörün sorunları belirlenmeli, hedef
kitlenin ihtiyaçları öğrenilmeli, ihtiyaçların nasıl giderilmesi gerektiği
üzerine çalışılmalı, sektördeki rakipler hakkında bilgi toplanmalı ve rakipler
arasından sıyrılmayı kolaylaştıracak özgün stratejiler yaratılmalıdır. Yapılan
tüm araştırmalar alınacak kararların temelini oluşturduğu takdirde girişimciler
yeni iş kurma sürecini minimum sorunla atlatarak asıl hedeflerine
odaklanabilirler.
2. İş Kurmak İçin İyi Bir Plan Gerekir
İş fikri bulduktan ve iş fikri ile ilgili araştırmaları
tamamladıktan sonra girişimcilerin tamamlaması gereken bir diğer önemli adım
plan yapma aşamasıdır. İş fikrini gerçekleştirmek ve başarılı olma ihtimalini
arttırmak için tüm girişimcilerin kapsamlı bir iş planına ihtiyaçları olur.
Plan yapma aşamasında iş koluna göre farklı plan içerikleri oluşturulabilir.
Örneğin girişimcinin önündeki en büyük engel finansman tedariki ise iş planı
finansman bulma konusunda özelleştirilebilir. Aynı şekilde girişimcinin
önündeki en büyük engel rakipler ise bu süreçte yalnızca reklam ve pazarlama
gereksinimleri de plan haline getirilerek uygulamaya konulabilir.
3. İş Kurmadan Önce Finansman Seçenekleri Değerlendirilmelidir
İş kurmak dendiğinde girişimcilerin birçoğu derin bir kedere
kapılıp çok yüksek yatırım sermayelerine ihtiyaç duydukları yanılgısına
düşebilirler. Az sermayeli iş fikirleri kadar sermayesiz iş fikirleri olduğu
gerçeği iş kurmak istiyorum diyenler tarafından kesinlikle göz ardı
edilmemelidir. Aynı şekilde sermayesiz iş fikirlerinde dahi zaman zaman
finansman akışının sağlanmasına ihtiyaç duyulacağı unutulmamalıdır. İş kurmak
isteyen girişimcilerin şirket açılışından personel maliyetlerine, kira
bedellerinden vergi yükümlülüklerine, mal tedarikinden elektrik harcamalarına
kadar birçok harcama kalemini düşünerek finansman seçeneklerini
değerlendirmeleri gerekir.
4. İş Kurmadan Önce Kurumsal Kimlik Çalışmaları Tamamlanmalıdır
İş fikri buldunuz, iş planınızı yaptınız ve hatta finansman
seçeneklerinizi de değerlendirdiniz. Müşterilerinize hizmet vermek için her
şeyin hazır olduğunu düşünüyorsanız biraz aceleci olduğunuzu söyleyebiliriz. İş
kuran binlerce kişinin yaptığı bu yanlışa düşmeden işinizden para kazanmaya
başlamadan önce kurumsal kimlik çalışmalarınızı tamamlamanızı öneriyoruz.
Şirketiniz için akılda kalıcı bir isim bulur, size özel bir logo tasarlatır,
web sitenizi açar, kartvizitlerinizi bastırır ve işinizle ilgili bilgilendirici
tüm dokümanları hazırlarsanız işinizin faaliyete geçtiği en erken dönemde dahi
profesyonel bir duruş sergileyebilirsiniz. Önemli olan işi kurmak,
profesyonellik zaman içinde gelir diye düşünmeden müşterilerinizin size
güvenmesini sağlayacak bu adımları tamamlamalısınız. Kurumsal kimliğinizin özgünlüğü
sayesinde yatırımlarınızın geri dönüş sürecini azaltabilir ve işini şansa
bırakan amatörlere kıyasla daha hızlı kar elde etmeye başlayabilirsiniz.
5. Fiziki İşletmeler için Lokasyon Seçimi Kritik Derecede Önemli
İş kurmak istiyorum diyorsanız, tercih edeceğiniz iş fikri
özelinde online olarak çalışabilir ya da fiziki işletmenizi açabilirsiniz.
Fiziki işletme açmanızı gerektirecek bir iş kuracaksanız lokasyon seçimini kılı
kırk yararak yapmalısınız. Hedef kitlenize en kolay ulaşabileceğiniz yerlerde,
işlek caddelerde ve ulaşımın kolay olduğu yerlerde işletmenizi açarsanız
karlılığınız da o denli yüksek olacaktır. Fakat iş sadece lokasyon bulmakla da
bitmeyeceğinden kira bedelinizi de dikkate almalısınız. Bir anda çok yüksek
kira bedeli olan bir dükkan bulmak rekabet gücünüzü olumsuz şekilde
etkileyebilir ve maalesef işinizin devamlılığını sağlayacak kaynaklarınızın
beklediğinizden hızlı bir şekilde tükenmesine neden olabilir.
6. İş Kurduktan Sonra Hemen Kendinizi Tanıtmalısınız
İş fikrinizi hayata geçirdikten hemen sonra ve hatta
mümkünse kurumsal kimlik çalışmalarınız tamamlanır tamamlanmaz dijital
platformlarda kendinizi tanıtmaya başlamalısınız. Ne iş yaptığınız ile ilgili
ne kadar çok kişiye bilgi ulaştırabilirseniz satış yapma şansınızı o kadar
arttırabilirsiniz. Bu amaç uğruna dijital pazarlama çalışmaları kadar iş
fikriniz özelinde geleneksel reklam yöntemlerine de başvurabilirsiniz. Küçük
sermayeli ve lokal işletmeler için broşür, tabela ve açılış gibi reklam
harcamalarından kaçınmamalısınız. Bu şekilde hedef kitlenizin işletmenizle
ilgili farkındalığını yükseltebilirsiniz. Eğer daha büyük hedefleriniz varsa
mikro influencerlar ile iletişime geçebilir, sosyal medya reklamlarınızı
yoğunlaştırabilir ve hizmet anlayışınızı ortaya koyacak blog yazıları ile
perspektifinizi gözler önüne serebilirsiniz. Bu şekilde sektörde otorite
olduğunuz iddiasını da en nazil ve profesyonel şekilde ortaya koymuş olursunuz.
7. Müşterilerinize Sunduğunuz Hizmetlerle Fark Yaratın
İşinizi kurdunuz ve işler neyse ki yolunda gidiyor! Daha da
yolunda gitsin ve kazançlarınız artsın istiyorsanız müşteri memnuniyetini her
zaman üst düzeyde tutmak için çalışmalarınızı sürdürmelisiniz. Mevcut
müşterilerinizden ürün ya da hizmetleriniz ile ilgili geri bildirim istemeli,
daha iyi hizmet sunmak için onlara sorular sormalı, sadakatlerini kazanmak için
düzenli olarak sizi tercih eden müşterilerinize indirim imkanları sağlamalı ve
onların vazgeçilmezi olmak için güler yüzlü hizmet anlayışınızdan
vazgeçmemelisiniz. İşinizi büyütürseniz ve yeni personel almak isterseniz,
personel seçimini de hizmet prensipleriniz doğrultusunda gerçekleştirerek sizi
ve markanızı en doğru şekilde temsil edecek olanlarla yola çıkmalısınız.
İş Kurmak İstiyorum Diyenlere 10 Yeni iş fikri
Yeni yılda bir iş kurmak istiyorum diye düşünüyorsanız
farklı fikirleri inceleyebilirsiniz. İş kurmak istiyorum yardımcı olmak için bu
yazımızda kısa sürede başlayabileceğiniz 50 iyi iş fikrinin bir listesini
derledik. Bir işe başlamak için artık daha iyi bir zaman dilimindeyiz, çünkü iş
kurmaya başlamak birkaç yıl önceki gibi pahalı sermaye yatırımlarını
gerektirmiyor. İşletmeniz için bir fikir edinmenize yardımcı olmak için, yeni
yılda başlayacağınız en iyi 50 iş fikrinin bir listesini hazırladık.
1. Dijital Pazarlama Kampanya Yöneticisi
Pazarlama dijitalleşti ve mümkün olan en iyi sonuçları
üretmek için dijital pazarlama kampanya yöneticilerinin görevi başladı.Bir
dijital pazarlama kampanyası yöneticisi olarak kariyerine başlamak için çevrim
içi kaynakları inceleyerek ve kendi üzerinde deney yoluyla bilgiler
edinebilirsiniz. Ne yaptığınızı öğrendikten sonra, yerel işletmelere çalışmak
için başvurun ve servislerinizle ilgilenip ilgilenmeyeceklerini sorun.
2. İş Aracılığı Hizmeti
Bir iş komisyoncusu, satın alma ve satma işleminde özel
sektöre ait işletmelerin alıcılarına ve satıcılarına yardımcı olan kişidir. Bu
nedenle, belirli bir sektörde iş hukuku ve ortak uygulamalar hakkında iyi bir
bilgiye sahip olmalıdır. İş komisyoncuları yaptıkları satışlar için komisyonlarla
ödüllendirilir.
3. Paylaşımlı Ofis Alanı Kiralama
Ofis paylaşımı kültürü genç girişimcilerin ihtiyaçları
tarafından yönlendirilen ve gelişen bir sektördür. Bu iş için uygun bir
mülkünüz varsa bu yeri farklı alanlara ayırıp firmalara kiraya verebilirsiniz.
4. Sanal Çağrı Merkezi Operatörü
Normal çağrı merkezlerinden farklı olarak, sanal çağrı
merkezleri genellikle dünyanın her yerinden insanları işe alır, bu kişilerde
işleri evlerinden yapar. Evden yapılabilen bu iş için ihtiyaç giderek artıyor.
İşe en çok ihtiyaç duyanlar ise yeni girişimciler.
5. Tercüme Hizmetleri
Makine çevirisinin etkileyici ilerlemelerine rağmen, vasıflı
çevirmenlere olan talep hala çok yüksek ve muhtemelen oldukça uzun bir süredir
devam edecek. R10, Bionluk, Fiverr veya Upwork gibi platformlarda iş aramaya
başlayabilir ve yavaşça müşterilerinizi geliştirebilirsiniz. Ayrıca, popüler
blog yazarlarıyla doğrudan iletişim kurmak ve bloglarını başka bir dile
çevirmeyi düşünmelerini isteyip istemediklerini sormak da iyi bir fikirdir.
6. Elektronik Oem Parçalarını Alma
Amazon veya eBay’de en çok satan ürünlere bakarsanız,
muhtemelen birçoğunun Çin’den geldiğini fark edeceksiniz. Formül oldukça
basittir: ilk envanterinizi satın alır, bir marka oluşturur ve ürünlerinizi
çevrimiçi olarak tanıtırsınız. Her şeyi fiziksel bir depo olmadan yapmak için
nakliye veya Amazon drop shipping hizmetlerini bile kullanabilirsiniz.
7. E-Ticaret Mağazası Açın
Çevrimiçi bir e-ticaret mağazasının açılması, on yıl önce
olduğu gibi para kazanmanın bir başka yoludur. Evet, satmak daha zor, ancak her
şeyi çok az çabayla ayarlamak için kullanabileceğiniz çok çeşitli ücretsiz
araçları kullanabilirsiniz. Ayrıca iyi bir sosyal medya reklamı yönetimi ile
istediğiniz satışları yakalayabilirsiniz.
8. Affiliate Pazarlama
Affilate pazarlamacıları diğer kişilerin ürünlerini
tanıtıyor ve satışlarında komisyonlar kazanıyor. Amazon şu anda Affilate
pazarlama için en popüler platformdur, ancak birçok alternatif vardır. Affilate
pazarlama, genellikle içerik ve tanıtımın sorunsuz bir karışımını oluşturmak
için blog oluşturma ile birleştirilir.
9. Veri Analisti Danışmanlığı
“Büyük veri”nin artmasıyla birlikte, giderek daha fazla
şirketin genel iş stratejilerini ayarlamak için bilgi yığınlarını
anlamlandırması gerekiyor. Bir veri analisti, bu işi başarmak için teknik
uzmanlığa sahip olan, genellikle ekonomi, matematik veya finans alanında
eğitimi olan kişidir. Büyük uluslararası şirketler için çalışan veri
analistleri, yaşam tarzlarını desteklemek için yeterli paradan bu işle daha
fazla para kazanabilirler.
10. Online Defter Tutma
Diğer birçok meslekte olduğu gibi, defter tutma da online
hale geldi . Bu, ofis ortamında kapana kısılmış ve daha fazla kişisel özgürlük
ve kendi saatlerinde çalışma kabiliyeti olan birçok muhasebeci ve muhasebeci
için harika bir haber .